محمدمجید فولادگر در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در یزد با بیان اینکه روند پیشرفت کشور به سمت افزایشی است، اظهار کرد: بیشترین بار پیشرفت کشور به دوش تولیدکنندگان است.

وی رشد ۱۰ درصدی پروانه اکتشاف، ۶۷ درصدی صدور کارت بازرگانی و رشد ۲۲۰ درصدی صدور جواز تاسیس را از مصادیق پیشرفت اقتصادی ایران طی سه سال گذشته دانست و گفت: کشور در مسیر تقویت تولید است و فعالان اقتصادی نیز باید در این راستا تولید را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کنند.

معاون هماهنگی محیط کسب و کار وزارت صمت تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان از جایگاه بسیار ویژه و بالایی در کشور برخوردارند و در شرایط سخت اقتصادی تلاش بسیاری برای پیشرفت کشور دارند که لازم است از این تلاش‌‌‌های آنها تقدیر شود.

معاون وزیر صمت در پایان با بیان اینکه مشکلات تولیدکنندگان را بررسی کرده و در حال ساماندهی آنها هستیم، ادامه داد: قطعا مشکلات این بخش را تکذیب نخواهیم کرد ولی تلاش داریم که مسیر پیشرفت کشور و رونق تولید را هموار سازیم.

معاون وزیر صمت همچنین گفت: امروز تولیدکنندگان از جایگاه بسیار ویژه‌‌‌ای برخوردارند چرا که در شرایط سخت اقتصادی جامعه برای پیشرفت کشور گام برمی‌‌‌دارند و باید از آنها تجلیل و تقدیر کنیم.

در این مراسم، نماینده یزد و اشکذر در مجلس نیز گفت: نگاه رئیس‌‌‌جمهور شهید به تولید و صنعت متفاوت از دیگر روسای جمهور بود و در همین مدت، شاهد احیای بسیاری از واحدهای راکد کشور بودیم.

محمدصالح جوکار با اشاره به حضور بانوان کارآفرین در استان یزد، این مهم را باعث خرسندی خواند و افزود: در این مراسم نیز شاهد تجلیل از برخی از بانوان کارآفرین نمونه استان خواهیم بود.

وی خواستار هماهنگی و تعامل بیشتر بین حوزه قانون‌گذاری و اجرا جهت تدوین قوانین مطلوب این بخش شد و اظهار کرد: متاسفانه با گذشت چهار ماه از امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده، هیچ فرآیند و ‌سازوکاری برای این حضور و مشارکت مشخص نیست.

نماینده یزد با اشاره به ناترازی انرژی و مشکلاتی که برای صنایع ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: استان یزد با ظرفیت‌‌‌های بالایی که دارد می‌تواند در تولید انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر گام‌‌‌های مهمی بردارد و در سفر استانی ریاست جمهوری نیز مقرر شد که یزد به هاب انرژی خورشیدی تبدیل شود ولی اقدامات اساسی در این باره را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به موانع تامین مالی برای رونق تولید گفت: در حالی فقط ۹‌درصد از بودجه به تولید اختصاص می‌‌‌یابد که ۴۰‌درصد اعتبار شامل مستغلات می‌شود و این ناترازی در سال جهش تولید بی‌معناست.

نماینده یزد همچنین با اشاره به تورم ۴۲درصدی کشور و اینکه در این شرایط تورمی، تسهیلات با سود ۴۷‌درصد به صنعتگران پرداخت شود، قابل توجیه نیست، از برخی ناهماهنگی‌‌‌ها در بخش تولید گله کرد و گفت: برخی مواقع ناهماهنگی بین گمرک و وزارتخانه باعث می‌شود که چهار ماه مواد اولیه در گمرک بماند و از بین برود.

جوکار با اشاره به انقباض پولی بانک‌ها برای کاهش نقدینگی، از انتقال سپرده‌‌‌های مردم استان یزد به دیگر استان‌‌‌ها گلایه و تاکید کرد‌: چرا نباید این سپرده‌‌‌ها در زمینه توسعه تولید خود استان یزد هزینه شود؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در بی‌ثباتی ارز و کاهش ارزش پول ملی، برخی مراودات اعمالی به تولیدکنندگان نادرست است، هر چند که صنعتگران استان یزد از این موضوعات عبور کرده و با چنگ و دندان مسیر تولید را تداوم می‌دهند.

جوکار با اشاره به تعامل خوب دانشگاه و صنعت در استان یزد گفت: واحدهای تولیدی استان با طرح ابتکاری استاندار یزد، اقدام به بورسیه دانشجویان کرده‌‌‌اند به طوری که دانشجویان بورسیه شده در حین تحصیل، در صنعت نیز مشغول به کار می‌شوند یا در حوزه هنرستان‌‌‌های جوار کارخانه‌‌‌ای، شاهد اقدامات خوبی در این خصوص هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه  https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-4083678