محمدرضا پاسبان، حقوقدان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، در گفت‌وگو با «ایسنا» در رابطه با پیامدهای تصویب لایحه تجارت جدید بر اوضاع تجار و اصناف گفت: «این قانون نه‌تنها در حقوق تجار و اصناف، بلکه در تمام ساختار حقوقی کشور دگرگونی و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. با این روند نواقص قانون قبلی رفع نمی‌شود و چه بسا شاهد بروز مشکلات و ایرادات جدید در این قانون خواهیم بود. اگر این اتفاق رخ بدهد، علاوه‌بر تجار، کل جامعه تحت‌تاثیر این قانون قرار خواهد گرفت.»

وی در ادامه افزود: «یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که قانون باید داشته‌باشد، انسجام و یکپارچگی است که نبود این مورد در لایحه تجارت جدید مشهود است. به‌عنوان مثال استانداردهای مطرح‌شده در کتاب اول این قانون، با استاندارد‌های ذکرشده در کتاب چهارم تطابق و هم‌‌‌‌‌‌‌خوانی ندارد. با وجود تمام این موارد می‌توان گفت لایحه تجارت جدید به‌طور صحیح کارشناسی ‌نشده‌است.»

پاسبان در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای اصلاح این قانون گفت: «تنها راهی که امکان رهایی از ایرادات این قانون را فراهم می‌کند، بازبینی و بازنویسی تمام آن توسط کارشناسان متخصص و مجرب است. اگر این اتفاق نیفتد و تصمیمی در این راستا اتخاذ نشود، بهتر است که قانون فعلی را نگه داشته و نواقص آن را اصلاح کنیم. تصویب یک قانون جدید با صدها ایراد جدید اصلا اتفاق خوشایندی نیست.» محمدرضا پاسبان در پایان، به‌رغم تقدیر از فعالیت‌ها و تحرکات اتاق بازرگانی در جهت مقابله با این قانون گفت: «بر‌‌گزاری نشست‌های متعدد و مصاحبه با مطبوعات و این دست کارها بسیار خوب است، اما کافی نیست. مقابله با این قانون، عزمی راسخ می‌خواهد که باید در وجود تمام اعضای جامعه بجوشد. مردم باید بدانند که این قانون مستقیما اقتصاد جامعه را درگیر مشکلات متعدد خواهد کرد.»

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه  https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-4095392